معرفي كتاب در زمينه آموزش شناسي فناوري اطلاعات

 

  سه كتاب جديد در زمينه آموزش شناسي IT توسط انتشارات ني، قو و منادي تربيت، از دو پژوهشگر، نويسنده و مترجم توانمند، محمد رضا سركار آراني و عليرضا مقدم، به چاپ رسيده است. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    دكتر محمد رضا سركار آراني، استاد آموزش بين المللي و تطبيقي در دانشگاه علامه طباطبايي و دانشگاههاي ژاپن است. ايشان علاوه بر تخصص در حوزه هاي كلاسيك آموزش، يكي از برجسته ترين آموزش شناسان فناوري اطلاعات هستند. براي آشنايي بيشتر با ايشان، از وب سايت شان بازديد نماييد.

 

    عليرضا مقدم كانديداي دكتري (PhD Candidate) در رشته مطالعات آموزشي در دانشگاه Western Ontario  در كاناداست. ايشان نيز علاوه بر زمينه هاي كلاسيك آموزش، متخصص آموزش شناسیIT و به ويژه آموزش Online ، فناوري هاي آموزشي و توليد دانش هستند. براي اطلاعات بيشتر ، به  Home Pageايشان مراجعه كنيد.

 

        دو ويژگي اصلي، كارهاي محمد رضا سركار آراني و عليرضا مقدم را از ساير پژوهشگران آموزشي

متمايز مي سازد:

 

1ـ پژوهش، تاليف و ترجمه در زمينه تازه ترين موضوعات آموزشي

2ـ پشتوانه پژوهشي ـ تجربي مباحث نظري مطرح شده در آثار  تاليفي و ترجمه اي

 

 

 

  • حداد، وادي و داركسلر، الكساندرا.( 1384). فناوري براي آموزش.( ترجمه محمد رضا سركار آراني و عليرضا مقدم). تهران : نشر ني

 

 

 

 

نشر ني:

 

تهران ، خ فاطمي، خ رهي معيري ، شماره 58  ك پ 14137  تلفن :  88021816  
 فكس:  88008211

 

   بر اساس شرح پشت جلد، کتاب فناوري براي آموزش، پژوهشي عميق و درخور توجه است که بر اساس تجربه هاي بين المللي به سفارش يونسکو و آکادمي توسعه آموزش آمريکا، باهمکاري تعدادي زيادي از پژوهشگران اين حوزه در مؤسسه دانش ـآمريکاـ تأليف شده است. اين اثر کوشش مي کند پيچيدگي ها و تنگناهاي مدرن سازي نظام هاي آموزش عمومي و آموزش عالي را براي پاسخگويي به چالش هاي پيش رو در قرن بيست و يکم، با توجه به برنامه هاي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش تجزيه و تحليل کند.

هدف اساسي اين پژوهش، بررسي تجربه کشورهاي مختلف جهان در گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش به منظور بهبود مستمر آن، کيفي تر ساختن فرصت هاي يادگيري، و راه حلي براي رويارويي با چالش تقاضاي فزاينده اجتماعي براي آموزش عالي بدون افزايش منابع مالي مؤسسات آموزش عالي است. نويسندگان اين کتاب کوشيده اند رويکردها و روش هاي مؤثر تلفيق فناوري با آموزش و يادگيري را با استفاده از مطالعات موردي بسياري تبيين کنند.

  اين کتاب در کاوشي محققانه، تجربي و اکتشافي، در عصري با چشم اندازهاي در حال تغيير، اهداف متنوع و تحول چشمگير روش هاي ارتباطي، عوامل موفقيت برنامه هاي توسعه فناوري در آموزش را تجزيه و تحليل مي کند.

مطالعه اين کتاب به سياستگذاران، مديران و برنامه ريزان توسعه فناوري اطلاعات وارتباطات در آموزش، پژوهشگران و دانشجويان رشته هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژي آموزشي، مديران مؤسسات آموزشي و همه کساني که به دنبال درک قابليت ها، پارامترها، چشم اندازها و راهبردهاي مدرن سازي نظام هاي آموزشي مبتني بر توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات اند، توصيه مي شود.

 

 

 

 

 

سركار آراني محمد رضا.(1384). مديريت دانش، جستجو يا توليد دانش. تهران : نشر قو

 

 

 

 

 

 

نشر قو :

 

تلفن 88326492  و      09123۴51327

 

   بر اساس شرح پشت جلد، اين كتاب تجربه ژاپن در سرمايه گذاري در سرمايه انساني، چالش هاي نظام استخدام مادام العمر، رقابت و تحليل بازار كار، حركت از جست و جوي دانش به سوي توليد، اشتغال دانش آموختگان و سياست هاي بين المللي شدن آموزش عالي را تجزيه و تحليل مي كند. تجربه ژاپن به ما مي آموزد كه چگونه از روشهاي پيش بيني نيروي انساني به تحليل نيروي انساني و تحليل بازار كار در برنامه ريزي آموزش عالي حركت كنيم. از آموزش محوري و انتقال دانش به پژوهش محوري و توليد دانش بيانديشيم و دانشگاهها را متناسب با تحولات اقتصادي ، اجتماعي ، زندگي سياسي ملي و جهاني باز سازي كنيم و آن را به سوي بين المللي شدن ترغيب نماييم.

 

 

 

سركار آراني، محمد رضا. ياد گيري راهي به سوي پر كردن شكاف ديجيتالي. تهران: انتشارات منادي تربيت

 

 

 

 

   بر اساس شرح پشت جلد ، اين كتاب با مقايسه برنامه هاي راهبردي فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش سه كشور سوئد، ژاپن و انگلستان، پيش نيازهاي لازم براي اثر بخشي پروژه هاي توسعه فناوري اطاعات در آموزش را بررسي مي كند و چالش هاي كشورهاي در حال توسعه را بر اساس اصل " فرايند مداوم همگرايي فناوري" تجزيه و تحليل مي كند.

علاقه مندان به فناوري هاي آموزشي تنها مخاطبان اين كتاب نيستند. به همه ي كساني كه با گسترش آموزش اثربخش، يادگيري مبتني بر شبكه و منابع آموزش الكترونيكي قصد دارند نابرابري هاي اجتماعي را كاهش دهند و پيامد هاي "شكاف ديجيتالي" را كنترل كنند، توصيه مي شود اين كتاب را بخوانند.

 

انتشارات تربيت:

تهران، خ استاد نجات الهي، ك بيمه شماره  50    تلفن: 88809787   فكس: 88894290
  ك پ 13145ـ 1415

 

 

 

 

 

 

 

 

/ 0 نظر / 11 بازدید